رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۷ خرداد ۱۳۹۸

مسابقه تلفنی چهل چراغ - نمایش محتوای تلویزیون

 

 

مسابقه تلفنی چهل چراغ

تهیه کننده: علی نانواباشی

مجری: مرتضی حسینی

این برنامه در ساختار "مسابقه تلفنی"، طبقه "ج"، به صورت "زنده" و به تعداد 129 برنامه 25 دقیقه ای (مجموعاً به مدت 3225 دقیقه)، در بازه زمانی نیمه مهرماه لغایت پایان بهمن ماه، تولید و پخش خواهد شد. هدف اصلی مسابقه "پرداخت به چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی" است.

در این بازی تمام شرکت کنندگان به 6 سئوال و 4 بازی پاسخ می دهنـد و هـر دو، در پایان در یک بازی مشترک شرکت خواهند کرد. هر دو شرکت کننده به طور ملموس به یکدیگر کمک خواهند کرد و از کمک به یکدیگر سود می برند (چنانچه آنان نتوانند به یکدیگـر کمک کنند هر دو ضرر خواهند کرد)؛ به این نحو که در طول بازی هر کدام از شرکت کنندگان که نتواند به سئوالی پاسخ دهد؛ از شرکت کننده رقیب کمک می گیرد. چنانچه شرکت کننده دوم نیز قادر به پاسخ دادن به سئوال نباشد، از هر دوی آنها به اندازه نصف امتیاز کم می شود و چنانچه به سوال پاسخ صحیح داده شود، به هر شرکت کننده به اندازه نصف امتیاز داده می شود.

شاید اساسی ترین نکته در این مسابقه، مدت زمان آن باشد. دو شرکت کننده به مدت 10 دقیقه فرصت انجام تمام مراحل مسابقه را خواهند داشت (هر شرکت کننده به طور میانگین 5 دقیقه فرصت پاسخ به سوالها و بازی ها را خواهد داشت). هر شرکت کننده ای که مدت زمان بیشتری ذخیره کند، امتیاز بیشتری داشته و برنده مسابقه خواهد بود.

هر شرکت کننده می تواند سه گوی از سوالات و دو گوی از بازی ها را برای رقیب خود انتخاب کند که این سوالات و بازی ها در طول مسابقه بنا به نوبت آنها باز شده و اجرا می گردد. دو شرکت کننده به نوبت به سوالات و بازی ها پاسخ می دهند. آنها در آخرین بازی با یکدیگر رقابت می کنند و برای کسب امتیاز بیشتر در قسمت خوانندگی می توانند از یار کمکی خود استفاده کنند. قسمت خوانندگی مخصوص فرد برنده است و سعی می شود آهنگ های ملی و میهنی پخش گردد. چنانچه یار شرکت کننده موفق به خواندن شود و بتواند شعر و ریتم موسیقی را ادامه دهد، مبلغی به عنوان پاداش به او پرداخت می شود.

گرافیک مسابقه:

* قسمت اول: ظرفیت معادن و منابع طبیعی (استخراج، اکتشاف، بهره برداری، صنایع تبدیل، پتروشیمی و اطلاعات عمومی).

بخش 1- شرکت کننده اول: در میان کوه های سر به فلک کشیده و با دامنه ای سرسبز، کامیون ها و افراد در حال تردد هستند. دوربین به سمت معدن حرکت کرده و به سبدی بافته شده از چوب گز که درون آن با گل های زعفران پر شده است، می رسد. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، سئوال قابل مشاهده است و شرکت کننده به سوال انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

بخش 2- شرکت کننده دوم: در بک گراند، تلمبه هـای چاه نفت، کامیون های انتقـال مـواد نفتی و لولـه هـای بزرگ انتقـال نفت، دیده می شوند. دوربین به سمت سبدی پر از گل های نرگس می رود. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، سئوال قابل مشاهده است و شرکت کننده به سوال انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

بخش 3- شرکت کننده اول: جنگل های انبوه با درختان بلوط دیده می شود، صدای پرندگان و حیوانات به گوش می رسد. دوربین به سمت

سبدی پر از گل های لاله می رود. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، سئوال قابل مشاهده است و شرکت کننده به سوال انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

* قسمت دوم: ظرفیت حمل و نقل (تولید خودرو، صنایع مرتبط با صنایع جاده ای، ریلی، هوایی، ارتباطات دریایی و اطلاعات عمومی).

بخش 1- شرکت کننده دوم: ماشین ها در حال تردد از گردنه ها و پل های احداث شده در مناطق سرسبز با پوشش درخت هستند. دوربین به سمت سبدی پر از عناب می رسد. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، سوال قابل مشاهده است و شرکت کننده به سوال انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

بخش 2- شرکت کننده اول: هواپیماهای سنگین در فردوگاه در حال لندیگ و تیک اف می باشند. افرادی با ماشین های مخصوص در حال جابجا کردن مسافـران هستند. دوربین به سمت سبـدی پر از زرشک می رود. آرم شبکـه استانی در داخـل این سبـد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، بازی قابل مشاهده است و شرکت کننده به بازی انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

بخش 3- شرکت کننده دوم: کشتی های غول پیکر در بندر در حال تردد هستند، صدای بوق کشتی ها به گوش می رسد، جرثقیل ها بر روی سکوهای اسکله دیده می شوند که در حال بارگیری یا پیاده کردن اشیاء در اسکله و بندر هستند و افرادی جهت راهنمایی آنها در اسکله در حال انجام کارند. دوربین به سمت سبدی پر از انار می رود. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، بازی قابل مشاهده است و شرکت کننده به بازی انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

* قسمت سوم: گردشگری (معرفی شهر ها، مناطق گردشگری و اطلاعات عمومی).

 

 

بخش 1- شرکت کننده اول: صدای نقاره و ذکر صلوات به گوش می رسد، مردم در حال رفت و آمد و نمازخواندن دیده می شوند. دوربین به سمت سبدی در کنار حوض مسجد گوهر شاد نزدیک می شود. درون سبد با رزهای قرمز پر شده است. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، سوال قابل مشـاهده است و شرکت کننده به سوال انتخـابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

بخش 2- شرکت کننده دوم: در محل باغ اکبریه صدای گنجشک ها و کلاغ ها به گوش می رسد، مردم در حال تردد و عکاسی هستند. دوربین به سمت سبدی پر از گلهای زنبق می رود. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، بازی قابل مشاهده است و شرکت کننده به بازی انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

بخش 3- شرکت کننده اول: دوربین از پله های اطراف قلعه بیرجند و از میان کاج های سر به فلک کشیده آن عبور می کند، صدای گنجشک ها و تردد ماشین ها به گوش می رسد. دوربین به مقابل درب قلعه می رسد. سبدی پر از گلیم های کوچک دیده می شود. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، بازی قابل مشاهده است و شرکت کننده به بازی انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

* قسمت چهارم: کشاورزی (دستاوردها در صنعت کشاورزی، محصولات، صنایع تبدیلی و اطلاعات عمومی).

بخش 1- شرکت کننده دوم: مزرعه بزرگ گندم دیده می شود که گندم ها با حرکت باد در حال حرکت هستند، در انتهای مزرعه کمباینی مشغول جمع آوری محصول می باشد، صدای باد و سر و صدای گنجشک ها و صدای کمباین به گوش می رسد. دوربین به درون مزرعه حرکت می کند و به سبدی پر از گلهای کاسنی می رسد. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، سوال قابل مشاهده است و شرکت کننده به سوال انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

بخش 2- شرکت کننده اول: مزرعه بزرگی از زرشک دیده می شود، افراد در حال جمع کردن زرشک می باشند، صدای گنجشک ها به گوش می رسد. دوربین به سمت بوته زرشکی می رود و به سبدی پر از گلهای زنبق می رسد. آرم شبکه استانی در داخل این سبد قرار دارد. با نزدیک شدن به سبد، بازی قابل مشاهده است و شرکت کننده به بازی انتخابی توسط رقیب خود پاسخ می دهد.

* بخش پایانی مسابقه:

بعد از اتمام بخش دوم شرکت کننده برتر به همراه هم گروهی (یار کمکی) خود، وارد بخش پایانی (آواز خواندن) می شود. در فضای باغ خیام، صدای بلبل و پرندگان به گوش می رسد، مردم در حال حرکت و تردد و رفت آمد هستند. دوربین به سمت مقبره خیام نزدیک می شود. سه سبد که آرم شبکه استانی در هر یک وجود دارد، دیده می شود. شرکت کننده می تواند یک سبد را انتخاب کند یا توسط مجری سبدها خرید و فروش شود. در پایان صدای موسیقی و آواز، طنین انداز می شود و یار شرکت کننده باید همراه موسیقی  بخواند، سپس صدای موسیقی قطع شده و شرکت کننده باید همچنان به خواندن ادامه دهد.

توضیحات تکمیلی مسابقه:

- در این مسابقه از حضور یک مجری استفاده خواهد شد.

- در هر مسابقه 2 گروه در بازی شرکت خواهند کرد. در قسمتی از مسابقه شرکت کننده می تواند از یک نفر برای شرکت در مرحله پیش رو کمک بگیرد.

- گرافیک مسابقه در هر قسمت به یک موضوع از دستاوردهای نظام می پردازد، اما شکل در بخش متفاوت است.

- در هر قسمت سعی می شود سوالات نزدیک به موضوع کلی آن بخش باشد و دستاوردهای نظام در آن گنجانده شود.

- در هر قسمت از مسابقه، در پایین کارد قسمتی قرار دارد که دستاوردهای نظام به صورت"آیا می دانید ؟" نوشته خواهد شد. در هر برنامه سه قسمت از"آیا می دانید ؟" وجود خواهد داشت.

- سوالات مسابقه بیشتر پیرامون دستاوردهای نظام (که شامل سال ساخت، میزان بهره برداری نسبت به زمان پهلوی، چگونگی ساخت و ... است) و اطلاعات عمومی خواهد بود.

- امتیاز کل مسابقه 200 و مبلغ کل جایزه 2.000.000 ريال می باشد.

- برای هر سئوال 20 ثانیه و برای هر بازی 2 دقیقه زمان پیش بینی شده است. هر سئوال 10 امتیاز و هر بازی 20 خواهد داشت. در پایان مسابقه زمان ها مورد محاسبه قرار میگیرد و به اعضای هر دقیقه 5 امتیاز به شرکت کننده داده می شود. چنانچه هر دو شرکت کننده امتیاز مساوی کسب کنند، فردی که بهتر بتواند آواز بخواند برنده مسابقه خواهد بود.

- در صورتیکه یار شرکت کننده ای بتواند در بخش انتهایی آواز بخواند 50 امتیاز دیگر نیز می گیرد.

- چنانچه شرکت کننده ای از رقیب خود کمک بخواهد 10 ثانیه برای شرکت کننده رقیب منظور می شود.

- عناوین پیشنهادی مسابقه عبارتند از: سیپک، پلاک 57، دستاورد، جست، پرش، جهش، تقلا.

سال تولید: 1396