رونق تولید ملی | شنبه، ۲۷ مهر ۱۳۹۸

مراقبت از کلیه ها - نمایش محتوای خبر

 

 

مراقبت از کلیه ها

توجه کرده‌اید کلیه‌های بدنتان شبیه لوبیا است، این لوبیا‌ها نسبت به خیلی از اندام‌های بدنتان به توجه بیشتری نیاز دارند.

کلیه اندامی لوبیا شکل و تقریبا به اندازه‌ی مثلث بسته‌ی انسان است. عملکرد کلیه به زبان ساده دفع سموم بدن است که روزانه حدود 200 لیتر خون را تصفیه می‌کند و از آن حدود دو لیتر آب اضافی و مواد غربال می‌کند و از طریق مجاری ادرار دفع می‌کند.

از آنجا که سلامت کلیه ارتباط محکمی با عملکرد صحیح دیگر اعضای بدن از جمله کبد، چشم و مو دارد مراقبت از این عضو اهمیت بیشتری پیدا میِ‌کند.

پرهیز از عذا‌های مضر برای کلیه و مصرف غذا‌های مفید علاوه بر اینکه موجب پیشگیری از انواع بیماری‌های کلیوی می‌شود بلکه رعایت آنها به مرور موجب برطرف شدن بسیاری از بیماری‌های کلیه از قبیل دفع پروتئین می‌شود و از آنجایی‌که اکثر بیماران کلیوی به علت ناآشنایی با علائم و نشانه‌های بیماری کلیه و عدم درمان به موقع، متحمل رنج و به وجود آمدن عوارض روانی و اجتماعی می‌شوند، کنترل به موقع فشار خون، متعادل نگه داشتن وزن بدن، پرهیز از خوردن غذا‌های مانده، پرچرب و پر‌نمک و خودداری کردن از مصرف هرگونه دارو بدون تجویز پزشک باعث جلوگیری و پیشگیری از بیماری‌های کلیه می‌شود.

 

چه افرادی در تیررس بیماری کلیه قرار دارند؟

بیماری کلیوی مزمن اغلب قابل درمان نیست اما اگر فرد در مراحل ابتدایی بیماری کلیوی داشته باشد، می‌تواند از بروز عوارض جدی‌تر جلوگیری کند اما افرادی هستند که بیشتر در معرض این بیماری قرار می‌گیرند که از این دسته می‌توان به افراد بالای 60 سال، بیماران دیابتی، افراد با فشار خون بالا، افراد با پیشینه بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی و همچنین سابقه‌ی خانوادگی و افراد سیگاری اشاره کرد.

 

غذا‌هایی که کلیه را شاداب نگه می‌دارد

پیام فرحبخش متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیان کرد: گنجاندن مواد‌غذایی مفید در رژیم‌غذایی برای بهبود عملکرد کلیه به این عضو برای دفع سموم از بدن کمک زیادی می‌کند. نوشیدن حداقل هشت لیوان آب، مواد مضر را از بدن خارج کرده و باعث کارکرد بهتر آن می‌شود.

وی افزود: افراد باید سعی کنند رژیم‌غذایی متناسب داشته باشند که در آن دریافت پروتئین در حد متعادل باشد از طرف دیگر موادی که حاوی رنگ‌های مصنوعی، اسانس، طعم‌دهنده‌ها و مواد غیرطبیعی در غذا‌ها باشد به عنوان تهدیدی برای سلامت کلیه‌ها محسوب می‌شوند.

فرحبخش گفت: مصرف سبزیجات مثل کاهو، لیمو‌ترش تازه و همچنین میوه‌هایی مثل سیب درختی، آلبالو و مغز بادام خام از خانواده‌ی مغز ها برای سلامت کلیه‌ها بسیار مفید است.

 

ورزشهایی که سلامت کلیه را تضمین می‌کنند

ورزش و تسریع گردش خون عملکرد کلیه‌ها را بهبود بخشیده و به دفع مواد زائد کمک می‌کند.

وحید سبحانی متخصص طب ورزشی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیان کرد: ورزش کردن باعث تسریع گردش خون می‌شود و از این رو عملکرد کلیه‌ها بهتر می‌شود، پس بهتر است افراد حداقل 3 روز در هفته ورزشهای خفیف تا متوسط انجام دهند.

وی افزود: ورزشهایی مثل پیاده‌روی تند، دوچرخه‌سواری و شنا از ایجاد سنگ کلیه و همچنین درمان و دفع آن کمک شایانی می‌کند.

بیماری‌های کلیوی گریبان میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان گرفته است و از آنجایی که کلیه‌ها آسیب پذیرند و در صورتیکه از کار بیفتند ترمیم‌پذیر نخواهند بود به همین دلیل تشخیص و درمان زود‌هنگام هر نوع بیماری و اختلال در عملکرد کلیه‌ها از پیشرفت بیماری‌ها و تبدیل شدن آن به نارسایی‌های جدی پیشگیری می‌کند.

منبع : وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران