Skip to Content
بازگشت به صفحه کامل

راه کار های طلایی کاهش استرس شغلی

راه کار های طلایی کاهش استرس شغلی


اگر كار برای شما استرس يا ناراحتی ايجاد مي كند اكنون زمان آن است كه برنامه كاری خود را مرتب كنيد.

 زيبا كاهني، كارشناس روان شناسي مركز مشاوره معاونت اجتماعي فرماندهی انتظامی خراسان جنوبي گفت: هر انساني در طول روز بارها و بارها به دلايل مختلف دچار استرس مي شود ، ترافيك و شلوغي خيابان ها،كارهاي زياد ناتمام و باقي مانده ، دغدغه امتحان ، كنكور و ... در جوانان ، همگي مسائلي هستند كه مي توانند باعث بروز استرس در هر فرد آرامی بشوند ، به عبارتي گريز از اين استرس ها اجتناب ناپذير است.

زيبا كاهني افزود: متاسفانه وجود استرس در زندگي و كار نه تنها باعث حل مشكلات نمي شود ، بلكه بر عكس فرد را از ادامه فعاليت صحيح باز مي دارد .

وی گفت: امروزه آگاهي و انجام روش هاي رهايي از استرس براي روح و روان مانند ورزش براي جسم به هر كسي توصيه مي شود .

وی راهكارهاي زير  را جهت كاهش استرس در محيط كار پيشنهاد کرد:

1- شمارش كنيد: يك روش موثر براي برخورد با موقعيت هاي استرس آور شمارش تا عدد 10 است اين كار به شما كمك مي كند تا از لحاظ فكري و رواني از آن لحظه استرس آور دور شده و 10ثانيه به شما وقت مي دهد تا از آن شرايط خود را رها كنيد ، گروهي معتقدند شمارش اعداد از انتها به سمت ابتدا يعني از عدد 10 به سمت عدد صفر مي تواند نتايج بهتري داشته باشد .

2- شي اي را فشار دهيد: در هنگام استرس تخليه انرژي هاي اضافي انباشته شده در بدن ضروري است

گروهي اين كار را با زدن ضربه يا شكستن جسمي انجام مي دهند گروهي عادت دارند كتاب و يا هر كاغذي كه جلوي آنهاست را پاره كنند ولي بهترين راه فشردن شي اي در دست هاست .

3- سخت نگيريد: اكثر مسايل روزمره كه باعث ايجاد استرس مي شدند تهديدي براي زندگي به شمار

نمي روند مگر اين كه مربوط به اموري از قبيل خانواده يا سلامت افراد باشند.

هرگاه احساس كرديد جلسه امروز آن طور كه انتظار داشتيد نتيجه نداشت و يا متوجه لكي روي لباس خود

شديد دچار پريشان خاطري نشويد ، اين ها مسائل تعيين كننده زندگي نبوده و باعث بروز فاجعه نمي شوند.

4- نفس عميق بكشيد: نفس كشيدن غير از داشتن اثرات حيات بخش مي تواند در آرام نمودن شما نيز بسيارموثر باشد هنگام استرس سه نفس عميق بكشيد و در فاصله هر دم و بازدم مكث لازم را حفظ كنيد دم را از بيني كشيده و باز دم را از دهان تخليه كنيد در هنگام دم و باز دم بدن خود را كاملا رها كرده و ذهن خود را از تمامي مسايل جدا كنيد و خود را از لحاظ جسماني و رواني آرام كنيد .

5- ساعتي را به خودتان اختصاص دهيد: از وقت هاي استراحتي كه در اختيارتان قرار مي دهند استفاده كنيد ، بيشتر مردم حتي در زمان استراحت نيز مشغول به كارند انگار كه كارشان تمامي ندارد كه اين روند در آينده برايشان عواقب خواهد داشت به ياد داشته باشيد كه شما انسانيد نه يك ماشين به هنگام ظهر 15 دقيقه بخوابيد اگر فقط 5 دقيقه وقت استراحت داريد لحظاتي چشمان خود را روي هم بگذاريد حتي اين چند لحظه هم از استرس شما مي كاهد .

6- نظم در كار روزانه: اگر كار براي شما استرس يا ناراحتي ايجاد مي كند اكنون زمان آن است كه برنامه كاري خود را مرتب كنيد.

اولين نكته اين است كه سعي كنيد كه چند دقيقه زودتر به محل كار خود وارد شويد تا بتوانيد يك برنامه ريزي مرتب و صحيح براي كار روزمره خود داشته باشيد .

اين امر به شما كمك مي كند تا به يك آرامش روحي برسيد ، ميز كار خود را مرتب كنيد و در صورت امكان يك ليست از كارهايي را كه بايد هر روز انجام دهيد تنظيم كرده و براساس آن ليست عمل كنيد .

7- ايجاد تنوع: تنوع را به نوعي نمك زندگي معرفي كرده اند و اين مسئله بيش تر از هر زمان ديگر در روزهاي كاري خود را نشان مي دهد ، مسلماً تكرار يك يا چند نوع كار به صورت روزمره به فرد فشار آورده و باعث ناراحتي و افسردگي فرد خواهد شد .

سعي كنيد تا در صورت امكان كارهاي روزمره را به شكلي متفاوت انجام دهيد اگر ممكن است نحوه رفت و آمد به محل كار خود را تغيير دهيد .

8- تغيير در دكوراسيون: تحقيقات نشان داده است كه كارمنداني كه در زمينه طراحي و دكوراسيون محل كارخود نظر مي دهند و آن را به دلخواه تغيير مي دهند 40 درصد از سايرين شادتر هستند ، البته در بسياري از موارد كارمندان از اين چنين قدرتي در زمينه تغيير دكوراسيون برخوردار نيستند .

پس بهتر است كه سعي كنيد محيط شخصي خود مثل اتاق يا ميز كار خود را با اضافه كردن چند تابلو يا يك اثرهنري زيباتر كنيد .

9- فعال بمانيد: اگر نوع كار شما به شكلي است كه باعث مي شود بي تحرك شده و احساس ناراحتي يا

افسردگي به شما دست دهد سعي كنيد تا در زمان استراحت خود تحرك داشته باشيد .

اگر زمان اين اجازه را به شما مي دهد چند دقيقه اي را در محيطي آرام قدم بزنيد تا بتوانيد فكر خود را از مسايل دغدغه آور رها كنيد .

هرگونه فعاليت جسمي باعث آزاد شدن مواد شيميايي مثل آنتوپين يا آدرنالين در بدن ما مي شود كه احساس نشاط و شادي را به ما منتقل مي كند .

10- استفاده از غذاي سالم: اگر مي دانيد كه روز سختي را در پيش داريد سعي كنيد تا ميان وعده هاي سالم و مقوي را به همراه خود به سر كار ببريد .

مغزها شامل : گردو ، فندق يا بادام به علت داشتن اسيد امگا 3 ، موز به دليل دارا بودن پتاسيم ، نان سبوس

دار و همچنين خوراكي هايي كه قند و انرژي را با سرعت كم در بدن آزاد مي كنند از جمله اين مواد هستند.

11- مثبت انديش و مهربان باشيد: مهم نيست كه چه حالتي داريد اما سعي كنيد كه در هنگام صحبت با

همكارانتان حالتي دوستانه و صميمي داشته باشيد.

حتي با آن دسته از همكاراني كه اعصاب شما را به هم مي ريزند سعي كنيد كه از اختلاف و درگيري در محل كار خودداري كنيد.

تحقيقات نشان مي دهد كه لبخند زدن نيز تاثير مثبتي بر روي روحيه افراد دارد پس سعي كنيد هميشه لبخند بزنيد .

12 - قدر موقعيت خود را بدانيد: اگر از شغل خود يا موقعيت كاري خود راضي نيستيد سعي كنيد به نوعي به جنبه های مثبت كار خود نگاه كنيد تا يك يا چند نكته مثبت در مورد كار خود را بيابيد يا به اين موضوع فكر كنيد كه خيلي از افراد در آرزوي شغل و رتبه شما هستند تا با كمك به ديگران در محل كار خود اين احساس مثبت را درخود تقويت كنيد .

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان صدا وسیمای خراسان جنوبی