جهش تولید | یک‌شنبه، ۵ بهمن ۱۳۹۹

تغییرات رفتاری در دوران بارداری - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

تغییرات رفتاری در دوران بارداری

Loading the player...

 

تغییر حالت روحی و خلقی مادران در دوران بارداری، یک اتفاق عادی و کاملا طبیعی است؛ آن هم به این دلیل که از یک طرف تغییرات هورمونی بر میزان انتقال دهنده های عصبی مغز مادران باردار تاثیر می گذارند و از سوی دیگر احساسات عمیق و متفاوتی که خانم باردار ممکن است در مورد باردارشدن داشته باشد بر این موضوع تاثیر گذار است.

اما نکته قابل توجه اینجاست که هر فرد به شیوه خاص خود به این تغییرات پاسخ می دهد. بعضی از مادران باردار احساسات شدیدی را چه خوب و چه ناخوشایند تجربه می کنند در حالیکه برخی دیگر احساس اضطراب و حتی افسردگی می کنند.

اما بد نیست همه مادران باردار بدانند که این تغییرات و بدخلقی های ناشی از آن در حدود هفته ششم تا دهم به اوج خود می رسد، در سه ماهه دوم بارداری افت می کند، اما باز هم در اواخر دوران بارداری ظهور می کند.

مادر باید بداند اگر قبل از بارداری اتفاقات اطراف و نوع رفتار با همسرش در شرایط خیلی حاد به مشاجره منجر می شد و همه چیز کاملا در کنترل او بود، حالا شرایط تغییر کرده و ممکن است یک اتفاق یا نوع رفتار خیلی ساده او را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و این ناشی از تغییر رفتار همسر و یا اتفاقات جاری اطراف او نیست؛ بلکه به درون خود او بر می گردد.بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشد که هیچ چیز تغییر نکرده و همه چیز می تواند در فاصله کوتاهی به حالت اول برگردد.

مادر باید تلاش کند به خودش یادآوری کند تغییرات فاحش عاطفی و روحی او در این دوران کاملا طبیعی است و در عوض یک تلاش آگاهانه برای مراقبت از خودش، می تواند به او کمک کند تا در این دوران پریشانی، استوار و مقاوم باقی بماند.

مادران باردار می توانند در ایجاد آرامش و دورکردن استرس و اضطراب های دوران بارداری به خودشان کمک کنند، البته نقش بی بدیل همسران آنها را نیز نمی توان نادیده گرفت. یک سری از روش هایی که از طرف کارشناسان برای کاهش استرس دوران بارداری توصیه می شود شرکت در کلاس های پیش از زایمان است. در این کلاس ها آنچه لازم است زنان درباره بارداری، زایمان و سلامت کودکان بدانند و روش های آرامش یافتن، به آنها آموزش داده می شود. ورزش، تمرکز و تمرین تنفس عمیق نه تنها در کاهش استرس دوران بارداری موثرند، بلکه به راحتی زایمان هم کمک می کنند.

نداشتن خواب کافی، نداشتن تغذیه مناسب و اندوهگین بودن، خود از عوامل استرس زا به شمار می آیند؛ بنابراین می بایست مراقب خواب و تغذیه خود باشید، زیاد مواد کافئین دار مصرف نکنید، امیدوار باشید و نگرش مثبت به وقایع داشته باشید.

بچه دار شدن بزرگترین تغییر زندگی شماست و برای اینک با این تغییر کنار بیایید نیاز به حمایت خانواده و دوستان دارید ، بنابراین حتی قبل از تولد نوزاد از اطرافیان خود برای مقابله با استرس کمک بخواهید.