رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸

تغذیه و سیستم عصبی - نمایش محتوای تولیدات ویژه

 

 

تغذیه و سیستم عصبی

Loading the player...

 

در این بخش هدف این است تا با توجه به «تاثیر تغذیه بر سیستم عصبی» به توضیح اثرات برخی مواد غذایی پرداخته شود.

جو از غلاتی است که حاوی ساپونین و ویتامین های گروه B است و خواص ضد افسردگی دارد. شیر کم چرب هم می تواند به تولید آنزیم های موثر در فعالیت دستگاه اعصاب کمک کند و به طور کلی در تامین و حفظ سلامتی اعصاب بدن مفید باشد.

گوشت قرمز بدون چربی نیز دارای ویتامین 12 Bاست که تا حدی می تواند در تشکیل و همچنین در فعالیت دستگاه اعصاب و پیشگیری از بیماری های روحی- روانی کمک کند.

ریحان هم سالهاست که خواص ضد افسردگی و آرامش بخشش شناخته شده است. برای افرادی که به طور فصلی به ویژه با شروع زمستان دچار اختلالات خلق و خو می شوند مفید است. مصرف ماهی ساردین را هم فراموش نکنید، ماهی ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا3 می باشد که به تکامل سیستم اعصاب و حفظ سلامتی مغز و اعصاب کمک می کند و به ویژه برای خانم های باردار و شیرده می تواند مفید باشد. اگر علاقه مند به میوه پرتغال هستید خوب است بدانید پرتغال حاوی ویتامین C آلفا و بتاکاروتن است و می تواند رشته های عصبی را از آسیب رادیکال های آزاد محافظت کند. مصرف این میوه به کاهش تنش های عصبی و رفع مشکل خوابتان کمک زیادی می کند. چغندر نیز حاوی ویتامین C بتاکاروتن و مواد نشاسته ای است و می تواند در کاهش علائم افسردگی مفید واقع شود. در مورد فواید مصرف کنجد هم لابد زیاد شنیده اید. کنجد دارای اسید چرب اساسی لازم برای انتقال امواج عصبی است و می تواند به تقویت حافظه کمک کند.

خوب است بدانید گل سرخ هم تاثیرات خواب آور ملایم دارد، عصاره یا پودر خشک شده آن را می توان همراه با شام مصرف کرد تا به خواب آرام کمک کند، اما در مقابل این دسته برخی مواد غذایی نامطلوب هستند که می توانند عوامل تحریک کننده مشکلات عصبی باشند از جمله مصرف بیش از حد و نامناسب چربی ها و روغن ها، کافئین و همچنین مصرف زیاد قند، عسل، آبنبات، بیسکوئیت، کیک و نوشیدنی های شیرین که باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند و همچنین مصرف برخی غذاهای فرآوری شده.

پزشکان به افراد مبتلا به میگرن نیز توصیه می کنند از خوردن غذاهایی که سرشار از تیامین هستند خودداری کنند. می توان با رعایت رژیم غذایی مناسب و مطلوب هم به سلامت جشم و هم به سلامت روح و روان کمک شایانی کرد.