رونق تولید ملی | چهارشنبه، ۱ آبان ۱۳۹۸

امر به معروف و نهی از منکر و مقابله با تهاجم فرهنگی

Loading the player...

نظام امپریالیسم بین الملل پس از فروپاشی شوروی سابق ( دشمن بزرگش ) ، در برابر خود دشمن بزرگ تری به نام اسلام را مشاهده کرد و نظام جمهوری اسلامی ایران این چالش جدید را برای نظام لیبرال سرمایه داری غربی عینی تر و ملموس تر کرد . پس از تجربه جنگ سخت ( دوران هشت سال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ) که تجربه ناموفقی بود ؛ نوبت به جنگ نرم و به تعبیری تهاجم فرهنگی رسید تا از آن به عنوان حربه ای برای از بین بردن نظام جمهوری اسلامی ایران و تفکر اسلامی رسید . میان جنگ نرم ( تهاجم فرهنگی ) و جنگ سخت تفاوتی هایی است که برخی از آنها عبارتند از :

1- بر خلاف جنگ سخت که در یک محدوده مشخص صورت می گیرد ، در تهاجم فرهنگی محدوده جغرافیایی مطرح نیست و گاهی تا درون خانه مخاطبین نیز پیش می رود .

2- در جنگ سخت مراکز اقتصادی و نظامی بیشتر مورد هدف قرار دارند ، اما در جنگ نرم مراکز فرهنگی که اتفاقا مهمتر هم هستند مورد هدف قرار دارند .

3- بر خلاف جنگ سخت که با سرو صدای توپ و موشک و ... همراه است و همه را متوجه می سازد ، تهاجم فرهنگی بی سرو صدا و آرام انجام می شود .

4- در جنگ سخت تلفات مشهود است و حساسیت برانگیز ، ولی تهاجم فرهنگی تلفات نامحسوس اند و این تلفات ضایع شدنی هستند .

5- جنگ نرم فرد شمول است و همه افراد در سنین مختلف را مخاطب خود قرار می دهد . 6- جنگ نرم بلند مدت است و نامحدود و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد سخت تر است .

مقام معظم رهبری فرموده اند : " ناتوی فرهنگی تهدید بزرگی است که جامعه را هدف قرار داده و آنها هدفشان تبدیل ارزش ها به ضد ارزش هاست " . تهاجم فرهنگی ساختارهای اسلامی و به ویژه ساختارهای پویا و زنده و به روز را بیشتر مورد هدف قرار داده و اغلب ارزش هایی چون عاشورا و انتظار و اعتقاداتی چون ولایت فقیه را مد نظر قرار داده است . بهترین ابزار برای مقابله با تهاجم فرهنگی ، اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر است . چرا که اگر در تهاجم فرهنگی از بین رفتن معروف ها مورد هدف قرار گرفته ، اتفاقا امر به معروف نیز تقویت معروف ها در جامعه را مد نظر قرار داده و اگر ترویج منکرها در تهاجم فرهنگی هدف است ، نهی از منکر نیز در صدد ریشه کن کردن منکر ها در جامعه است .

رای شما
میانگین (0 آرا)
The average rating is 0.0 stars out of 5.