رونق تولید ملی | دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۸

اسطوره های تاریخی ما تصویر واحدی برای کودک و نوجوانمان ندارند. - نمایش محتوای خبر

 

 

اسطوره های تاریخی ما تصویر واحدی برای کودک و نوجوانمان ندارند.

گفتگو با علی نانواباشی تهیه کننده و کارگردان انیمیشن کابوس شن

اسطوره های تاریخی ما تصویر واحدی برای کودک و نوجوانمان ندارند.

خودتون رو معرفی کنید واز تحصیلاتتون بگید؟

علی نانوا باشی هستم کارگردان انیمیشن و تصویر متحرک متولد 1357 از شهرستان نیشابور سال 81 وارد دانشکده  صدا و سیما شدم و در رشته کارگردانی انیمیشن تا مقطع کارشناسی تحصیل کردم  قبل از اینکه وارد دانشکده صدا و سیما بشم در دانشگاه فردوسی مشهد گرافیک می خوندم و از اونجا با زمینه های هنری نقاشی و انیمیشن آشنا و علاقمند به رشته انیمیشن شدم و در حال حاضر هم کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دارم.

به طور مختصر انیمیشن رو تعریف کنید واز تاریخچه انیمیشن بگید.

 انیمیشن مربوط به امسال و یک سال پیش نیست شاید اولین آثار انیمیشن  در کوزه های شهر سوخته دیده شد  یا وقتی که بشر اولیه با کشیدن تصاویری از حیوانات با چند پا می خواست حرکت رو به جلوری اون ها رو نشون بدن

در تعریف انیمیشن باید بگیم که انیمه به معنای حرکت و انیماتور به معنای کسی که  این حرکت  رو ایجاد میکنه هست .

بعد از اختراع دوربین و نگاتیو در کشور های مختلف با ایجاد خراش بر روی فیلم انیمیشن تولید می کردند اما شرکت های آمریکایی و اروپایی انیمیشن رو به شکل  امروز درآوردند " والت دیزنی "اولین شرکتی بود که با اضافه کردند رنگ و موسیقی به انیمیشن "سفید برفی :رو تولید کرد بعد از تولید اون  به این نتیجه رسید که انیمیشن می تونه در آمد زایی خوبی داشته باشه در ایران هم انیمیشن  و قوانین اون به شکل امروزی توسط استاد زرین کوب معرفی شد.

چقدر پتانسیل های انیمشن در کشور شناخته شده چقدر بین ما با انیمیشن دنیا فاصله است؟

ما اصلا متوجه نشدیم که انیمیشن چقدر برای ما سود دارد چون قانون کپی رایت نداریم و تبلیغات ما نسبت به انیمیشن پایین است از نظر تکنیکی انیمیشن ما در سطح پایینی است و دید خوبی به آن نیست وقتی سعی می کنیم  با کمترین قیمت اثر تولید کنیم مجبور می شیم که چند کار رو هم زمان را نجام بدیم  وقتی همه کارها را یک نفر انجام بدهد ذوق و سلیقه کمرنگ می شه  انیمیشن یک کار گروهی است  اما بخاطر پایین بودن مبالغ تولید انیمیشن به صورت انفرادی تولید می شود و به انیمشن به عنوان یک کار تزیینی نگاه می کنند و شناخته نشد است .

از سختی های تولید انیمیشن بگید.

تولید انیمیشن یک کار زمان بر و پر هزینه ای هست سیستم ها بعد از 2 سال باید عوض بشه تا بتوانی با کیفیت بهتری کار انجام بدیم و نگاه مسئولان به انیمیشن یک نگاه تخصصی نیست شاید ما کارهایی با محتوای خیلی خوب داشته باشیم اما چه فایده که شکل زیبایی نداره و اون جذابیت رو برای کودک و نوجوان نداره ذائقه بچه ها این روزها تغییر کرده وقتی انیمیشن هایی خارجی مثل بن تن رو می ببینند جذب کارهای ساده نمی شن.

یک انیمیشن برای ماندگاری چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

یکی از مهم ترین دلیل های ماندگاری یک انیمیشن و اثر گذاری اون تولید بلند مدت اون اثر هست مشکلی که ما در انیمیشن داریم اینه که  نتونستیم برای اسطوره های تاریخی مون یک تصویر واحدی رو برای کودک و نوجوان بسازیم رستم های ما چند شکل و چند داستان  دارند  مسئولین باید دید خود را نسبت به انیشمن تغییر دهند تخصصی تر نگاه کنند نباید فراموش کنیم که بچه ها چیزهایی رو که می بیند تو ذهنشون حک میشه ولی ما بزرگتر ها از ذهنمون رد میشه.

شبکه پویا چقدر در پیشرفت و بیشتر دیده شدن انیمیشن ها اثر داشته است؟

شبکه پویا خوب است به شرطی که انیمیشن همه استان ها پخش بشه نه فقط تولیدات  تهران  همه استان ها وقتی ببتونند کارهای  خود را پخش کنند مسلما در پیشرفت کاریشون هم اثر گذار خواهد بود. این در صورتیه که هزینه تولید انیمیشن در تهران شاید 3 برابر شهرستان ها باشه و در صورتی که پتانسیل های خوبی رو در شهرستانها داریم .

چند اثر تاکنون تولید کردید؟

تاکنون بیش 9اثر حرفه ای تولید کردم که بخشی  از اون ها شامل :
مجموعه "حیوانات میوه ای "یک مجموعه 6 قسمتی 5 دقیقه ای

"کلاغ زبل" در7  قسمت 13 دقیقه ای

انیمیشن نیمه بلند "امید و محیط بان" که  در جشنواره امام رضا شمس الشموس جایزه اثر برگزیده رو گرفت.

مستند "شیار مرگبار" کاری  10 دقیقه برای معاونت امور اجتماعی  نیروی انتظامی که در جشنواره نیروی انتظامی به عنوان مستند برگزیده کشور انتخاب شد .

انیمیشن "راه آهن " کاری برای معاونت فضای مجازی مرکز بود که در بیست و یکمین جشنواره تولیدات مراکز اثر برگزیده شد

انیمیشن های "فرمانده "، "احتکار" و.... مجموعه هایی برای شرکت های مختلف مثل هلال احمر و حمل و نقل....

و آخرین کارم هم انیمیشن vr  کابوس شن بود که اولین انیمیشن 360 درجه کشور است.

در خصوص انیمیشن vr  بیشتر توضیح می دهید ؟

انیمیشن vr  یا 360 درجه انیمیشنی است که قابلیت پخش در تلوزیون رو نداره و این انیمیشن برای فضای مجازی ساخته شده و نوجوان با قرار دادن عینک های خاصی فضای مجازی و چرخش هایی خودش رو در محیط فرض می کنه و این انیمیشن رو تماشا می کنه.

نظرتون در مورد جشنوراه پویا نمایی  پارسال که در همدان برگزار شد چیه؟ و آیا شرکت کردید؟

در جشنواره پارسال شرکت کردم اما اثر برگزیده نداشتم،برگزاری جشنوراه ها خوبه اما به شرطی که آثار دیده بشه

آثار برگزیده و جشنواره پارسال رودیده نشد  و ندیدیم که چرا به یک اثر جایزه داده شد برای اینکه بتونیم پیشرفت کنیم باید آثارمون رو باهم مقایسه کنیم ، چقدر خوب بود که این آثار روی cd  کپی می شد و به دست همه می رسید تا با سبک آثار برگزیده بیشتر آشنا بشیم.

آیا امسال هم برای جشنواره اثری رو ارسال کردید؟

انیمیشن vr   کابوس شن رو  ارسال کردم اما نمی دونم در جشنوار شرکت داده بشه یا نه چون این انیمیشن برای تلوزیون ساخته نشده و برای عینک های فضای مجازی ساخته شده

 جشنواره برای تلوزیون ساخته نشد ه برای عینک های فضای مجازی ساخته شده است .